6. třída |
6. třída... číselná SOUSTAVA - MĚJME ČÍSLO 1234567,89 ČÁRCE MEZI ČÍSLI ŘÍKÁME DESETINNÁ A ROZDĚLUJE ČÍSLO NA JEDNOTKY A DESETINY V ČÍSLE 1234567,89 URČUJE číslo 7-JEDNOTKY (první pozice před desetinou čárkou), číslo 6-DESÍTKY (druhá pozice před desetinou čárkou), číslo 5-STOVKY (třetí pozice před desetinou čárkou), číslo 4-TISÍCE (čtvrtá pozice před desetinou čárkou), číslo 3-DESETI TISÍCE (pátá pozice před desetinou čárkou), číslo 2-STA TISÍCE (šestá pozice před desetinou čárkou), číslo 1-MILIONY ( sedmá pozice před desetinou čárkou), číslo 8-DESETINY (první pozice po desetiné čárce), číslo 9- SETINY (druhá pozice po desetiné čárkce) PŘIROZENÁ ČÍSLA - značíme je N a patří do nich čísla kladná = od 1 - nekonečna(1;2;3;4;5;...) = nula do nich nepatří Můžeme je libovolně sčítat: 5 + 3 = 3 + 5 (nezáleží na pořadí) Múžeme je libovolně násobit: 8 ° 3 = 3 ° 8 (nezáleží na pořadí) Můžeme libovolně přehazovat závorky u sčítání: (3 + 5) + 1 = 3 + (5 + 1) Můžeme libovolně přehazovat závorky u násobení: (3 ° 5) ° 1 = 3 ° (5 ° 1) Násobíme-li cokoliv jedničkou vyjde to samé číslo: 8 ° 1 = 8 Platí roznásobení závorek: 3 ° (5 + 3) = 3 ° 5 + 3 ° 3 (tzv. každý z každým) ZAOKROUHLUJEME DOLU:0,1,2,3,4 - číslo ponechám a za něj napíšu nuly zaokrouhlujeme nahoru:5,6,7,8,9 - k číslu přičtu jedničku a za něj napíšu nuly číslo 9472 zaokrouklete na, desítky, stovky a tisíc. na desítky: vždy koukám na nižší řád což jsou jednotky, takže u nás je to dvojka a ta se zaokrouhluje dolu = 9470 Na stovky: vždy koukám na nižší řád což jsou desítky, takže u nás je to sedmička a ta se zaokrouhluje nahoru = 9500 Na tisíce: vždy koukám na nižší řád což jsou stovky, takže u nás je to čtyřka a ta se zaokrouhluje dolu = 9000
SČÍTÁNÍ - Sčítání nedělá velké problémy nikomu, takže v rychlosti. Poznáme ho dle znaménka plus (+); Koupím máslo, rohlík a chléb=kolik jsem koupil věcí??? 1+1+1=3 + znamená, že něco mám,přidávám ODČÍTÁNÍ - Odčítání by též nemělo dělat problém, proto se ihned podíváme na odčítání do záporných čísel. Odčítání má znaménko mínus (-); Mám 30 korun a nákup stojí 50 korun, kolik korun mi chybí??? 30 - 50=-20 - znamená, že něco beru, dlužim
PRAVIDLO PRO SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ - Mám-li dvě stejná znaménka, tak znaménko opíši a čísla sečtu +5+3=+8 (plusy); -2-7= -9 (mínusy) - Mám-li dvě různá znaménka, tak opíši znaménko u většího čísla a menší číslo od většího odečtu -3+5=+2 (číslo pět je větší než tři a je u něj plus, takže opíši plus a poté jen 5-3=2) -7+5=-2 (číslo sedm je větěí než číslo pět a je u něj mínus, takže opíši mínus a poté jen 7-5=2) DĚLENÍ ČÍSEL - najdeme v čísle co dělíme číslo které je větší než dělitel (pokud nelze=do výsledku napíšu nulu a k číslu které dělíme připíšu nulu); číslo vydělíme (napíšeme do výsledku) a zbytek (kolik nám zbylo do požadovaného čísla) opíšeme o řádek níže; připíšeme k číslu co je o řádek níže další číslo v pořadí (to které je po tom co jsme dělili) a opět vydělím; zapíšu do výsledku a zbytek opět zapíšu o řádek níže; připíšu další číslo ...; tímto způsobem pokračuji dokud mohu; vyjde zbytek př: 6875 : 3 = 2291 zb(2) 08 (2 ° 3 a kolik mi zbyde do 6 a opíšu další číslo- 8) 27 ( 2 ° 3 a kolik mi zbyde do 8 a opíši další číslo - 7) 05 (9 ° 3 a kolik mi zbyde do 27 a opíši další číslo - 5) 2 (1 ° 3 a kolik mi zbyde do 5 )a dále již nemohu připisovat-toto je zbytek (2) DĚLENÍ ČÍSEL BEZE ZBYTKU - počítáme stejně jak v minulém případě (dělení čísel), jen když se dostaneme ke zbytku uděláme do výsledku desetinnou čárku a postupně připisujeme do řádku níže nuly př: 6875 : 3 = 2291,6666666666666 08 (2 ° 3 a kolik mi zbyde do 6 a opíšu další číslo- 8) 27 ( 2 ° 3 a kolik mi zbyde do 8 a opíši další číslo - 7) 05 (9 ° 3 a kolik mi zbyde do 27 a opíši další číslo - 5) 20 (1 ° 3 a kolik mi zbyde do 5 )a dále připisuji nulu 20 (6 ° 3 a kolik mi zbyde do 20) a opět připíši nulu 20 (6 ° 3 a kolik mi zbyde do 20) a opět připíši nulu ..... Všimneme se, že by nám neustále vycházelo to samé tzv. PERIODA. Perioda se značí čárkou nad číslem co se neustále opakuje.
ZÁVORKY a PŘEDNOSTI ZNAMÉNEK - máme různé druhy závorek [<()>], ale nejdůležitější je nejdříve vypočítat vnitřní a později pokračovat s vnějšími. přednosti znamének též není žádná věda: nejdříve mocníme a odmocňujeme, poté násobíme a dělíme a nakonec sčítáme a odčítáme. SHRNUTÍ - nejdříve vypočítáme závorky (pokavaď to lze)-dokud se všech nezbavíme; poté mocníme,odmocňujeme; pak násobíme, dělíme a nakonec sčítáme,odčítáme. 5°[7-<3+ (4/2) - 2>³+ 1}+ 1= 5°<7-(3 + 2 -2)³ + 1> +1= 5 ° (7-3³+1) +1= 5 ° (7-27+1) +1= 5° (-19) + 1= -95 +1= -94 nejdříve vypočteme vnitřní závorku (4/2) a vždy pokud mohu co je v závorce - základní pravidlo=vždy se zbavovat závorek; poté mají přednost mocniny (3)³;násobení;sčítání a odčítání. ZLOMKY - Máš pizzu na 8 dílů? Máš o polovinu úkolu špatně? Třetina třídy je nemocná? Snědl jsi čtvrtinu melouna?= toto všechno jsou zlomky
ve zlomku je čitatel - to nahoře-označuje kolik dílů je vyplněných; zlomková čára (můžeme říci, že je to i děleno); to dole je jmenovatel-označuje na kolik dílků se zlomek dělí. 2/4 - dvě čtvrtiny; dvě děleno čtyřmi - výsledek je stejný!!!! PŘEVOD ZLOMKU NA CELKY - čitatel / jmenovatel= počet celků a zbytek napíšeme do čitatele, jmenovatele opíšem. 11/4=11:4=2(zbytek3)=2 celky a 3/4 = dvě pizzy a ze třetí jeden kousek chybí PŘEVOD CELKŮ NA ZLOMKY -celek ° jmenovatel + čitatel = výsledný čitatel a jmenovatele opíšu. 2 celky a 3/4= 2 ° 4 + 3 = 11/4 ROVINNÁ GEOMETRIE: BOD - je určen souřadnicemi, zjednodušeně můžeme říci, že je to určení místa, polohy, . . . Rovina- je to neomezená rovná plocha, můžeme si jí představit jako vršek lavice, podlaha ve třídě, střecha paneláku(cokoliv plochého když se podíváme ze shora). Je určena třemi různými body. PŘÍMKA - je to nekonečně dlouhá čára. POLOPŘÍMKA - je to přímka ohraničená z jedné strany. ÚSEČKA - je to přímka ohraničená dvěma body. KRUH - je to nakreslené kolo i s vnitřkem, má střed -S, poloměr -r a průměr -d KRUŽNICE - je to nakreslené kolo bez vnitřku, má vždy stejnou vzdálenost od středu. TROJÚHELNÍK - skládá se ze tří stran a třech úhlů(alfa, beta, gama)=dohromady mají 180 stupňů; trjúhelníková nerovnost znamená, že když sečtu jakékoliv dvě strany musí být součet větší než třetí strana a + b > c, a + c > b, b + c > a; trojúhelníky máme ROVNOSTRANNÝ-všechny strany stejně dlouhé (každý úhel je 60stup);ROVNORAMENNÝ- dvě strany jsou stejně dlouhé (dva úhly jsou shodné);OSTROÚHLÝ – všechny vnitřní úhly jsou ostré; PRAVOÚHLÝ – jeden vnitřní úhel je pravý, zbývající dva jsou ostré;TUPOÚHLÝ – jeden vnitřní úhel je tupý, zbývající dva jsou ostré. KRUŽNICE OPSANÁ - kružnice prochází všemi vrcholy trojúhlníka a střed kružnice je v průsečíku os stran. KRUŽNICE VEPSANÁ - kružnice se dotýká všech stran trojúhelníka a střed kružnice je v průsečíku os vnitřních úhlů. VÝŠKA - je úsečka vedená vrcholem na protější stranu;každý trojúhelník má 3 výšky;vytvoříme jí pomocí trojúhelníku s ryskou (přiložíme rysku na dannou stranu a opačný vrchol-spojovací čára je výška);spojením všech výšek vznikne pata výšky. TĚŽNICE - je úsečka vedená středem strany a protilehlý vrchol trojúhelníku. Každý trojúhelník má tři těžnice. Těžnice se protínají v jednom bodě, který se nazývá těžiště. VĚTY O SHODNOSTI TROJÚHELNÍKŮ - dva trojúhelníky ABC a A´B´C´ se nazývají shodné trojúhelníky, jestliže je lze přemístit tak, že se úplně kryjí; věty o shodnosti jsou: 1. "sss"-shodují-li se dva trojúhelníky ve všech třech sobě odpovídajících stranách, pak jsou shodné.; 2. "sus" -shodují-li se dva trojúhelníky ve dvou stranách a úhlu jimi sevřeným, jsou shodné; 3. "usu" -shodují-li se dva trojúhelníky v jedné straně a v obou úhlech k ní přilehlých, jsou shodné; OBDÉLNÍK - skládá se ze čtyř stran a čtyř úhlů (dohromady 360 stupňů) protilehlé strany jsou stejně dlouhé. ČTVEREC - skládá se ze čtyř stran a všechny jsou stejně dlouhé. ROVNOBĚŽKY - jsou to dvě přímky, které se nikdy neprotnou. KOLMICE - jsou to přímky, které spolu svírají úhel 90 stupňů. JEDNOTKY A DÉLKY - každá veličina (popis něčeho) má svou jednotku; v matematice využíváme základní veličiny: délka - mm, cm, dm, m, km; značíme d obsah - to samé jako délka, ale čtvereční neboli na druhou; značíme S-vždy násobíme dvě délky váha - g, dkg, kg, tuna; značíme m (hmotnost) objem - stejně jako dělka, ale krychlové (na třetí), značíme V-vždy násobíme tři délky; 1dm krychlový=1litr čas - sekunda, minuta, hodina, den, týden, měsíc, rok; značíme t rychlost - m/s nebo km/h; značíme v; rychlost auta-potřebujeme znát vzdálenost a čas PŘEVODY - 1m=10dm=100cm=1000mm; 1mm=0,1cm=0,01dm=0,001m; 1km = 1000m čtvereční se posouvají o dvě místa - 1m=100dm=10000cm=1 000 000mm; krychlové o tři místa OBSAH A OBVOD - obsah je plocha, která je ve vnitř (vymalování pokoje), obvod co je okolo (stavění plotu okolo zahrady). obsah jsme si již řekli, že vychází ve čtverečních jednotkách (na druhou)=musíme násobit dvě velikosti. obvod vychází v základní jednotce metr = pouze sčítáme délky. ČTVEREC - S= a ° a (strana na druhou) o=a+a+a+a=4 ° a OBDÉLNÍK - S= a ° b (strana ° druhá strana) o= a+b+c+d (strany a,c jsou stejné + strany b,d jsou také stejné)=2a+2b=2(a+b). PROSTOROVÁ GEOMETRIE: POVRCH - je obsah všech stěn v tělese (natření celé třídy), značí se S a vychází v jednotkách čtverečních OBJEM - určuje velikost (množství) kolik se vejde vody (vzduchu) do tělesa, značí se V a vychází v jednotkách krychlových, 1dm krychl. = 1 litr KRYCHLE - se skládá z šesti čtverců, má tedy šest stěn (krabice), Povrch se vypočítá S=6°a°a Objem V = a°a°a KVÁDR - se skládá z šesti obdélníků (každé dva protilehlé obdelníky jsou stejné, má tedy šest stěn (třída, pokoj), Povrch se vypočítá S=2°(a°b + a°c + b°c) Objem V = a°b°c
VÁLEC - se skládá z obdélníku či čtverce a dvou kruhů (trubka či roura) KUŽEL JEHLAN - se skládá z podstavy (na čem stojí-obdélník, čtverec, mnohoúhelník) a trojůhelníků OSOVÁ SOUMĚRNOST - je to přenášení útvarů přes osu; přenáším stejnou vzdálenost a pod úhlem 90° (kolmicí); obrázek bude zrcadlově (osa je jako místo kde přeložením papír a obrázek se mi obtiskne) STŘEDOVÁ SOUMĚRNOST - je přenášení vzoru (obrázku) přes jediný bod (střed) a nanášení stejných vzdáleností
DESETINNÁ ČÍSLA - desetinné číslo má desetinou čárku (7,33), čteme ho celým číslem a podle poslední pozice (nenulové) za desetinou čárkou př. 1, 308 - jedna celá a třistaosm tisícin; 2, 0058 - dvě celé padesátosm desetitisícin; 0,02 - žádná celá dvě setiny POROVNÁVÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL - čísla porovnáváme (zda je větší či menší) podle velikosti v daném řádu -------------------------------- ------------------------------------ ------------------------------------ --- stejné ---------------------------------------- ------------------------------------------ ---------------------------------- SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DESETINÝCH ČÍSEL - sčítají a odčítají se stejně jako čísla přirozená (bez desetinné čárky) jen musíme sčítat spolu stejné řády (setiny se setinama; tisíciny s tisícinami, jednotky s jednotkami) -------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------ NÁSOBENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL - násobí se stejně jako čísla přirozená (bez desetinné čárky), jen ve výsledku odsuneme desetinou čárku do leva o tolik míst kolik je desetinných míst v příkladě. př. 1,21 ° 4 = 121 ° 4 = 484 a nní posuneme o dvě desetinná místa z prava do leva = 4, 84 DĚLENÍ DESETINNÝCH ČÍSEL - 1) máme-li desetin. čárku v čísle které dělíme, tak dělíme stejně jako s čísly přirozenými (bez desetinné čárky) pouze až při dělení dojdeme k desetinné čárce, čárku opíšeme do výsledku a v dělení pokračujeme př 8, 31: 3= 2,77 2 (nyní bych opsal deset. čárku, takže jí napíši do výsledku a pokračuji opsáním dalšího čísla v pořadí) 23 21 zbytek 0 2) desetinou čárku máme v dělitely - musíme vynásobit ( 10, 100, 1000, ...) příklad (posunout desetinnou čárku) o tolik aby v dělitely bylo přirozené číslo (bez desetinné čárky) př. 159 : 12,24 = ° 100 (musíme posunout o dvě desetinná místa - vynásbit stem) 15900 : 1224 = již počítáme 3) číslo které dělíme je menší než dělitel - do výsledku napíšeme nulu a desetinou čárku; do čísla co dělíme připíšeme nulu nebo posuneme desetinou čárku do prava o jedno místo. př. 5 : 8 = 0, 625 50 20 40
DĚLITELNOST - pravidla jak poznáme, že číslo je dělitelné právě tímto číslem: dělitelné dvěmi: na konci čísla je sudé číslo (0,3,4,6,8,) př. 134;111118;06 dělitelné třemi: jednotlivá čísla sečteme a výsledek je dělitelný třemi. př.141=1+4+1=6/6 lze;12345=1+2+3+4+5=15/3 lze dělitelné čtyřmi: pokud poslední dvojčíslí jě dělitelné čtyřmi. př. 612, 1048 dělitelnost pěti: na posledním místě je 0 nebo 5. př. 100, 2345 dělitelnost šesti: je-li dělitelné dvěmi i třemi dělitelnost sedmi: že se první až posldní číslice od zadu vynásobí postupně čísly (periodicky se opakujícími): 1, 3, 2, 6, 4, 5 př. 138309241 : 1*1+4*3+2*2+9*6+0*4+3*5+8*1+3*3+1*2=105 (1*5+3*0+2*1=7, číslo dělitelné 7) dělitelnost osmi: je-li poslední trojčíslý dělitelné osmi. př. 12016, 6064 dělitelsnost devíti: jednotlivá čísla sečteme a výsledek je dělitelný devíti. př. 15786=1+5+7+8+6=27/9 lze dělitelnost desíti: končí-li číslo na nulu. př. 100, 1230, 1836400 ARITMETICKÝ PRŮMĚR - se vypočítá sečtením všech položek a vydělením počtem položek. př. 5 a 7;(5+7)/2=12/2=6 PŘEVOD ZLOMKU NA CELKY - vydělíme čitatele jmenovatelem - vyjde celek a zbytek napíšeme do čitatele. př.15/8=1a7/8 PRVOČÍSLO - číslokteré je dělitelné pouze číslem jedna a sebou samým;př.3, 5, 7, 11, 13, 17, 22, 31;pozor číslo 1 není prvočíslo. ROZKLAD ČÍSEL NA PRVOČÍSLA - danné číslo rozložíme na co nejmenší násobky - prvočísla. př. 27=9 ° 3=3°3°3 NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK - nalézneme tak, že každé z čísel je rozložíme na součin prvočísel a yvpíšme čísla, která se vyskytují alespoň v jednom rozkladu; př. čísla: 15 a 20 1. Číslo 15 lze rozložit na součin prvočísel 3 × 5 2. Číslo 20 lze rozložit na součin 2 × 2 × 5 3. Nejmenší součin musí obsahovat 2 × 2 × 3 × 5, což je 60. př. Zadaná čísla: 15, 20, 90 15 = 3 × 5, 20 = 2 × 2 × 5, 90 = 2 × 3 × 3 × 5 ---------- = 2 × 2 × 3 × 3 × 5 = 180 SPOLEČNÝ DĚLITEL - je největší číslo, které beze zbytku dělí obě čísla, tzn. největší číslo, jímž jsou obě čísla dělitelná; př. společný dělitel čísel 15 a 20 je 5 (číslo 5 dělí obě čísla)= 15/5=lze, 20/5= lze žádné větší číslo s touto vlastností už neexistuje; např. číslo 10 dělí druhé číslo, ale ne první ABSOLUTNÍ HODNOTA - je to závorka / / která převádí záporné čísla na kladné (z mínus 3 se stane plus 3). př. /-3+5-8/=/-6/=6 PROCENTA % - vyjadřují část celku. Vypočítání procent z čísel: část celku / celek ° 100 = %; 2 ze 4 = 2/4°100=50% Vypočítání části celku z procent: celek / 100 ° procenta = část celku; 50% ze 4 = 4/100°50=2 Vypočítání celku z procent a části celku: 100% / počet procent °část celku = celek; 2 je 50% = 100/50°2=4 JEDNODUCHÉ ROVNICE - rovnice poznáme tak, že má rovnítko (=) takže má pravou stranu (před rovnítkem) a levou stranu (za rovnítkem). Nejdůležitější je si uvědomit, že obě strany se musejí rovnat (musí být stejný výsledek). př. c - 230 = 50; pokavaď je na pravé straně 50, tak na levé musí vyjít také 50. Nyní je příklad již jednoduchý, stačí najít jen číslo za c aby vyšlo 50. Což je 280 - 230 = 50
GEOMETRICKÝ SLOVNÍK:
KONSTRUKCE GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ:
ZÁPIS PODLE VĚT O SHODNOSTI TROJÚHELNÍKU (jaké údaje máme): ZAPÍŠEME ČÍSLOVKU (pořadí) POTÉ CO CHCEME VYTVOŘIT, STŘEDNÍK A POTÉ JAK TO VYTVOŘÍME!!! ZNÁME STRANU, STRANU, STRANU (sss):
UKÁZKA:
|
Tvorba webových stránek na WebSnadno.cz | Nahlásit protiprávní obsah! | ![]() |