DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
HRY

Hledání partnera (dvojice) - Tato hra je určená na zahřátí a pro nižší ročníky, trvá kolem 5 - 10 minut.

                                            Dětem/studentům přiřadíme čísla od jedné až . . . N, poté je promícháme a požádáme aby našli svého JEDNOHO      

                                            partnera, který součet čísla jeho a čísla partnera dají počet žáků N + 1 bez mluvení a ukazování (pouze pomocí svého

                                            těla). Pokud je lichý počet studentů zůstane číslo N/2 bez partnera=zeptáme se žáků na důvod. ;o) 

                                            Ukázka: Máme 18 studentů, postavíme je do řady; rozdáme čísla; promícháme studenty; hledejte dvojici takovou která

                                                          při součtu vašeho čísla a jeho dá číslo 19 bez mluvení a psaní. Např. č.4 = si sedne jako na židli, 2 = klekne s

                                                          hlavou dolů, dvojciferná čísla mění polohu.

image

Tvorba příkladu - Tato hra je určená pro 5. a 6. ročníky, trvá kolem 20 minut.

                          Vymyslíme příklad na náobení, či dělení pod sebe a řekneme studentům aby příklad vyřešili pomocí svých těl (sestaví z nich čísla) i

                          s mezivýpočty. Pokud neni dostatek dětí, mohou využít předmětů ve třídě. Např. židle = 4, taška = desetinná čárka.

                          Ukázka: Požádáme o odstranění lavic (vytvoření prostoru); zadáme příklad; doporučuji vybrat žáka, který bude vše koordinovat.

                                                                                    123,8                 Změna může být z různých pohledů.

                                                                            x          5

                                                                        _________________

 image

Osová souměrnost trochu jinak - Tato hra je určená pro 6. ročníky, trvá kolem 2 x 7 minut. Pomůcky: křída, pravítko

                                                          Rozdělíme třídu na dvě skupiny a jedna z nich vytvoří obrazec ze svých těl a druhá ho dle danné osy

                                                          souměrnosti vytvoří též. Poté se prohodí.

                                                          Ukázka: Rozdělím třídu na dvě skupiny; na podlahu vytvořím osu souměrnosti; první skupina vytvoří obrazec;

                                                                         druhá pomocí měření též; kontrola; vytvořím osu souměrnosti pod jiným úhlem a to samé vytvoří

                                                                        druhá skupina.

 image

BUM - Tato hra je určena pro všechny ročníky, trvá od 15 - 30 minut. Velmi oblíbená a náročná

          Vytvoříme kruh či více kruhů (skupin); určíme číslo které budeme násobit; toto číslo i jeho násobky, a čísla které toto číslo obsahují nesmí  

          žáci vyslovit; žáci postupně říkají čísla ve směru ručičkových hodinek (po jedné), pokud se dostanou k tomuto číslu musí místo čísla říci BUM

          a otáčí se směr; pokud tak neučiní vypadává.

          Ukázka: Vytvořte kruh; nesmíte říci násobky čísla 6 a čísla, která obsahují číslo 6; první žák řekne jedna; druhý dva, . . . , pátý pět, šestý

                         BUM, a směr se vrací zase k pátému, který řekne sedm, čtvrtý osm, ... 12= BUM,..., nezapomeňte na 16 obsahuje šestku a též je

                          BUM. POTÉ CO POCHOPÍ PŘIDÁME RŮZNÉ NÁSOBKY ČÍSEL či změníme postup čísel né po jedné, ale například po mínus 2.

 image

Aktivity trochu jinak - Tato hra je určena pro všechny ročníky, trvá 45 minut i více. Nejoblíbenější hra a nej na opakování. Pomůcky:papír, figurky.

                                     Vytvoříme na velký papír políčka s různými hodnotami (100 - 300) a barvami. Doporučuji barvy kombinovat. Nastříháme

                                     papíry na které napíšeme z jedné strany hodnotu (100 - 300) a napíšeme na něj nějaký výraz, který budeme chtít

                                    procvičovat. Obtížnost výrazu je dle hodnoty. Rozdělíme třídu na skupiny a necháme je vybrat si figurku. Mohou postoupit

                                    nanejvýš o 3 pole vpřed. Nyní vyberou jednoho z týmu a ten vybere jaké políčko a s jakou barvou. 1. barva znamená popis

                                    slovem, 2. barva kresba či psaní, 3. barva znamená pantomimu. Přečte si výraz a dle úkolu ho musí ukázat, nakreslit či

                                    vysvětlit a jeho skupina ho musí uhádnout. Pokud do určitého času skupina neuhodne, vrací se na políčko kde byli v minulém

                                    kole. Mají šanci ostatní týmy, jestli uhodnou jejich otázku, postupujou na další pole se stejnou hodnotou jakou neuhodl

                                    soupeř. Pokud tým uhodne zůstává na poli kde tahal otázku. Cílem hry je dojít do cíle.

                                    Ukázka: Vytvořím papír o 48 polích po hodnotách 100, 200, 300; rozdělim třídu na 3 družstva; na kartičky za 100 dám

                                                    jednoduší výrazy např. rovná se - pokud si vytáhne popsat slovem (popsání žáky)- čím je rozdělena levá a pravá

                                                    strana rovnice; kresbou či psaním (popsání žáky)- A na druhou něco A x A; pantomimou - natažené ruce 200 tupý

                                                    úhel; 300 středová souměrnost.

image

Riskuj - Tato hra je určena pro všechny ročníky, trvá 45 minut i více.  Pomůcky:papír.

             Rozdělíme třídu na družstva, vytvoříme tabulku s tématy a ty ohodnotíme. Žáci vybírají téma a hodnoty. Pokud uhádnou, získávají danou

             částku jinak se odečítá. Mají možnost na jednu otázku hádat jen jednou. Odpovídá ten tým, který  se první přihlásí a zná odpověď. Vyhrává

            ten co má nejvíce bodů.

            Ukázka: Na tabuli vytvořím tabulku 5 x 5 s tématy: rovnice, výrazy, zlomky, průnik a různé; pod každým tématem je pět různých hodnot od

                            100 - 500. Ve většině hrách zakazuji papír, pero a kalkulačku (musí pracovat kolektivně a  využívat paměť). Rovnice za 100 . . .

                           7+3x=97; Rovnice za 200 . . . -(x+3)+x=x; rovnice za 300 . . . 6/3 -5(x+2)=-13x; rovnice za 400 . . . 4+5x-0(5-7x)=4; rovnice za

                            500 . . . 2/x+3/3=33/11

image

Bingo - Tato hra je určena pro všechny ročníky, trvá 15 - 45 minut.  Pomůcky:papír a nádoba.

            Zadáme třídě osu souřadnic nebo pouze čísla v nějakém intervalu v Z (celých) číslech a ať si vyberou 5 bodů . Postupně taháme body

            souřadnic, dokud některý ze žáků neohlásí tažených jeho 5 čísel = BINGO. Tuto hru doporučuji na procvičení bodů a tažené čísla či body

            zapisovat pomocí jednoduchých příkladů (např. bod 1;1 = odm z 1; 5/5).

image

Šifra aneb nový jazyk - Tato hra je určena pro všechny ročníky, trvá 25 minut. 

                                      Vytvoříme dvojice nebo pracuje třída společně na tvorbě matematické abecedy. Vypíšeme abecedu a poté místo každého

                                      písmenka vytvořímě nějaký matematický znak. Poté vytváříme věty v novém jazyce. Žáky motivuji tvorbou neodhalitelných

                                      taháků =o)

image

Kufr - Tato hra je určena pro všechny ročníky, trvá 45 minut. 

          Je rozdělena na několik částí. V první části vybereme jednotlivce a ten se snaží vysvětlit nějaký pojem slovně, další kresbou a poslední

           pantomimou. Každý pojem ohodnotíte bodově, pokud skupina pozná body se přičítají jinak odečtou (3 x 500b).

          V druhé čáti popíšu objekt z čeho se skládá a žáci by měli poznat o co se jedná (1 x 1000b).

          V třetí části přinesete objekt žáci se snaží poznat oč se jedná (1 x 1500b).

          Ve čtvrté části napíši tři příklady a která skupina se první přihlásí a řekne správný výsledek získává body (3 x 2000b).

          V poslední páté části nakreslím pole 8 x 8, pod kterým je nakreslený určitý obraz, žáci postupně hádají po odkrývání co to je.

          Každé neodkryté pole je za 100b = 6400b max.

          Ukázka: Rozdělím třídu na 3 družstva. 1 část - Příklad pro jedno družstvo: Slovně - množina, kresbou - pythagorova věta (vzorec),

                          pantomimou - úhloměr.  2 část -kruh, obdelník = válec. 3 část - rotační jehlan. 4 část př. 1 litr + 10 dcl + 100cl =???, 5/10 + 50/100

                         + 0,5 - 3/2 = ???, 1,73 + 8,26 - 13,04 + 8,5 = zaokrouhlede na jedno desetinné číslo a spočítejte. 4 část - v obrazu mám např.

                          kružítko. 

image

Milionář - Tato hra je určena pro všechny ročníky, trvá 45 minut.

                 Rozdělte třídu do skupin, vyberte zástupce, který začne. Vytvořte otázky v hodnotách jako ve hře chcete být milionářem. U každé

                hodnoty dejte 4 možnosti výběru odpovědi (jedna je vždy správná). Pokud si účasník neví rady může poprosit o radu diváky (členy jeho

                týmu) třikrát. Pokud hráč vypadne, zaujme jeho pozici hráč z jeho týmu (publika). Účelem hry je dosáhnout 10 000 000 aniž by se v týmu

                hráč opakoval (každý hráč nanejvýše jednou). Mějte v záloze více otázek (pokud hráč vypadne a nahradí ho jiný, dejte mu otázku za

                stejnou hodnotu). Doporučuji ptát se žáků i na uvolňovací otázky + zábavné možnosti na udržení pozornosti; či nahradit jednoho

                odpovídajícího celým týmem).

image

Co tvoříme??? - Tato hra je určena pro 6. ročníky, trvá kolem 20 minut

                             Třída si otevře sešity a na volné stránce dle popisu vyučujícího tvoří určité obrazce, které vytvoří celkový obraz.  Obměna může

                             probíhat, že v obrazu hledají obrazce.

                             Ukázka: Vytvoříme čtverec o velikosti ... na dolní okraj středu papíru; do dolního okraje středu čtverce vytvoříme obdélník o

                                            rozměrech ...; Do pravé a levé horní části vytvoříme čtverece o rozměrech . . . a ten rozdělíme na 4 troujúhelníky. Na

                                            horní stranu čtverce vytvoříme trojúhélník o rozměrech ...; do středu trojúhelníka vytvoříme kružnici o poloměru ...; co

                                            nám vyšlo za obraz??? Doporučuji pro starší ročníky využít kreseb animovaných postaviček, které se tvoří z

                                            jednoduchých matematických útvarů (Homer Simpson).

 

Tvorba webových stránek na WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek